Zaletą produktu będzie bardzo wysoka, w porównaniu z obecnie dostępnymi środkami smarnymi, odporność na działanie wody, wymywanie i ochrona przed korozją. Powyższe właściwości pozwolą na stosowanie smaru w przemyśle ciężkim, czyli w gałęziach przemysłu, w których mamy do czynienia z silnie obciążonymi węzłami tarcia oraz ekstremalnymi warunkami pracy maszyn i urządzeń, takimi jak: duże zapylenie, wysokie temperatury, duża wilgotność.
Produkt będzie mógł być eksploatowany przede wszystkim w górnictwie – zarówno głębinowym, jak i odkrywkowym, a także w przemyśle ciężkim, budowlanym oraz morskim. Kompozycja smarowa będzie mogła być stosowana z powodzeniem w wieloobwodowych układach centralnego smarowania maszyn, bez obawy o obliterację elementów konstrukcyjnych tych układów.
Prowadzone są prace B+R nad opracowaniem innowacyjnej kompozycji. Zagadnieniem technologicznym w realizowanym obecnie pierwszym etapie projektu są badania nad wyborem zoptymalizowanej bazy olejowej koniecznej do wytworzenia projektowanej plastycznej kompozycji smarowej. Odpowiedni dobór bazy olejowej oraz szczegółowe badania jej parametrów są kluczowe dla osiągnięcia zakładanych w projekcie właściwości smarnych tworzonej kompozycji smarowej. Stworzone kompozycje baz zostaną dokładnie przebadane pod względem tribologicznym i chemicznym. Określenie takich parametrów jak lepkość, właściwości temperaturowe, współczynnik tarcia, stabilność oksydacyjna czy odporność hydrolityczna będą miały kluczowe znaczenie w wyborze najlepszej bazy do II etapu.